avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 308 soluții astăzi
Resurse umane

Resurse umane

ACCES PREMIUM

UPDATE O lege pe care să o ai in vedere când angajezi tineri absolvenți

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
26 Aprilie 2024 | 0 | 2534 | Timp de citire: 4 min.

Tinerii abia ieșiți de pe băncile facultății, care nu au deloc experiență în muncă în domeniul studiilor absolvite, pot fi încadrați ca stagiari. Practic, atașat contractului de muncă poate fi un contract de stagiatură, cu drepturi și obligații specifice, iar stagiatura poate fi folosită de ambele părți pentru a vedea dacă doresc continuarea colaborării și după cele șase luni de stagiatură sau dacă își spun „la revedere” când stagiul se termină, întrucât evaluarea stagiarului nu a fost promovată. Cu puțin noroc, pe perioada stagiului, angajatorul ar putea să ia și ceva bani de la stat pentru stagiarul său. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Arhitectura birocratică a angajatorilor: ce punem în CIM-uri, ce punem în regulamente sau doar în diverse politici interne

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Aprilie 2024 | 0 | 1026 | Timp de citire: 6 min.

Prevederile ce trebuie să se regăsească în contractele de muncă sau în regulamentele interne sunt, înainte de toate, cele cerute în mod esențial de lege. Peste acestea, orice altceva este o prevedere pe care angajatorul o trece în contract, în regulament sau într-o politică internă pentru că e utilă, îl avantajează sau chiar îl protejează în eventualitatea unui conflict de muncă. În rândul chestiunilor pe care trebuie să le punem în contracte, nivelul de detaliu face adesea obiectul întrebărilor celor care se ocupă de redactarea lor: ar trebui trecute toate sumele sau cât de detaliată trebuie să fie secțiunea X sau Y? În contracte, multe dintre prevederi nu pot fi modificate decât cu acordul părților, iar asta face diferența dintre detaliu și generalitatea care bifează o obligație legală. În schimb, regulamentele și politicile interne sunt acte asupra cărora angajatorul are ultimul cuvânt, chiar dacă își consultă angajații. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Reminder Angajatorii sunt obligați să desemneze un responsabil pentru situațiile de hărțuire. Când e nevoie de o comisie întreagă?

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
25 Aprilie 2024 | 0 | 9153 | Timp de citire: 4 min.

Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii pe criteriul de sex și hărțuirii morale la locul de muncă se aplică atât în sectorul public, cât și în cel privat și impune obligații angajatorilor pentru a crea un mediu de lucru sigur și respectuos. Din 17 aprilie, angajatorii nu mai pot invocat motive pentru lipsa metodologiei conforme cu noua reglementare. Aceasta prevede, printre altele, inclusiv numirea unei persoane responsabile sau a unei comisii pentru primirea și soluționarea plângerilor/sesizărilor, dar nu se oferă precizări cu privire la numărul exact de angajați sau funcționari pentru a decide între un responsabil unic sau o comisie. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE COR 2024: Șapte noi ocupații au fost introduse oficial în clasificarea ocupațiilor

avocatnet.ro în Resurse umane
15 Aprilie 2024 | 0 | 2878 | Timp de citire: 2 min.

Ministerul Muncii a oficializat vineri un nou ordin pentru modificarea Clasificării Ocupațiilor din România (COR). De această dată e vorba de șapte noi ocupații care au fost introduse, printre care se numără cele de farmacist primar, inginer transporturi rutiere de mărfuri și de persoane sau tehnician mecatronist. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Metodologia privind hărțuirea trebuie adusă la cunoștința angajaților. Instruiri anuale pentru a face prevederile sale înțelese de angajați

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
7 Aprilie 2024 | 0 | 4023 | Timp de citire: 2 min.

Metodologia privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă trebuie să fie pusă la dispoziția tuturor angajaților, să fie accesibilă acestora oricând și să fie însoțită de instruiri anuale privind prevenirea hărțuirii. Comparând cu regulamentul intern, metodologia privind hărțuirea nu necesită consultarea angajaților înainte de a fi adoptată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Proiect: Vor fi introduse trei noi specializări în care se pot organiza programe de formare profesională

avocatnet.ro în Resurse umane
3 Aprilie 2024 | 0 | 2255 | Timp de citire: 1 min.

Lista specializărilor și a perfecționărilor pentru care se pot organiza programe de formare profesională va fi extinsă cu trei noi poziții, potrivit unui proiect pus marți în dezbatere publică la Ministerul Muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Angajatorii publici care n-au postat online și la sedii, la final de martie, listele cu salariile bugetarilor riscă amendarea

avocatnet.ro în Resurse umane
2 Aprilie 2024 | 0 | 9290 | Timp de citire: 2 min.

Autoritățile și instituțiile publice sunt obligate să publice, de două ori pe an, liste cu salariile bugetarilor. Primul termen anual este la 31 martie 2024, astfel că angajatorii publici care nu s-au achitat de obligație riscă amenzi de până la 10.000 lei. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Studiu Deloitte: stresul la locul de muncă este principala preocupare a peste jumătate dintre angajații din întreaga lume, urmat de schimbările generate de avansul tehnologic

Deloitte România în Resurse umane
25 Martie 2024 | 0 | 662 | Timp de citire: 3 min.

Potrivit studiului Deloitte Global Human Capital Trends 2024, creșterea nivelului de stres la locul de muncă este principală preocupare pentru peste jumătate dintre angajați la nivel mondial, urmată de avansul tehnologic și de impactul schimbărilor digitale asupra locurilor de muncă. Conceptul de sustenabilitate umană, care vizează crearea unui mediu de lucru durabil din punct de vedere al capitalului uman, este introdus, arătând că doar 46% dintre respondenți iau măsuri concrete în acest sens. Studiul subliniază importanța adaptării organizațiilor la noile tehnologii și la nevoile angajaților, evidențiind diferențele de percepție între lideri și angajați. Integrarea imaginativă a tehnologiei și a oamenilor este crucială pentru succesul organizațiilor, iar evoluția resurselor umane către o abordare interdepartamentală este considerată esențială în contextul actual al pieței muncii. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Dimensiunea de gen a telemuncii: implicații pentru SSM și recomandări pentru angajatori

avocatnet.ro în Resurse umane
11 Martie 2024 | 1 | 1265 | Timp de citire: 5 min.

Beneficiile telemuncii, precum e flexibilitatea, sunt contrabalansate de provocări precum riscurile psihosociale și estomparea graniței dintre muncă și viața privată. Agenția Europeană de Sănătate și Securitate în Muncă (AESSM) subliniază nevoia de reglementări care să țină cont de dimensiunea de gen în telemuncă pentru a asigura echilibrul între viața profesională și cea privată a femeilor, având în vedere impactul negativ disproporționat al telemuncii asupra femeilor în termeni de conflict între muncă și viața personală, stres și sănătate. Până la reglementări însă, angajatorii pot să facă pași semnificativi pentru a reduce riscurile. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Ce pot face angajatorii ca să sprijine angajații-părinți în echilibrarea responsabilităților profesionale cu cele familiale

avocatnet.ro în Resurse umane
1 Martie 2024 | 0 | 1405 | Timp de citire: 3 min.

Fie că vorbim de orare flexibile de lucru, de îngăduirea celor câteva zile de telemuncă lunar, de suportarea totală sau parțială a unor costuri cu creșa, bonele sau alte treburi casnice ori a abonamentelor medicale ce includ servicii și pentru copiii lor, companiile au diverse opțiuni pentru a contribui la un echilibru între muncă și responsabilitățile familiale ale angajaților acestora. Citește articolul